Nytt fra Sodexo

Hold deg oppdatert!

Nye produkter og tjenester har gitt fornøyde kunder i korona-tider

04. juni 2020

I løpet av en uke i mars ble gjesteantallet i Sodexos største personalrestaurant redusert fra 3000 til 300. Det har resultert i utvikling av flere nye produkter og tjenester, som har gitt strålende fornøyde gjester.

Nye produkter og tjenester har gitt fornøyde kunder i korona-tider

Baker brød selv

DNB i Bjørvika er Sodexos største personalrestaurant i Norge. Til daglig er det opp mot 3000 gjester i personalrestauranten, men da korona-epidemien sendte nordmenn på hjemmekontor ble antallet kunder redusert til 200-300 om dagen. Men Sodexo-teamet har ikke satt ned tempoet av den grunn. Nå lager de sauser og syltetøy, baker kaker og boller og leverer mat hjem. I tillegg har de sluttet med å kjøpe brød og de baker nå alt av brød selv, både til serveringen og for salg med hjem. Mange har også fått nye oppgaver innen renhold og bidrar derfor til å redusere smittefaren og gjøre arbeidsplassen trygg for de som ferdes der.

Erica Engström er assisterende Site Manager på DNB-kontrakten og hun sier: «Vi har et veldig godt samarbeid med DNB. De ønsket ikke at Sodexo-ansatte skulle permitteres, og det ga oss en mulighet til å gjøre ting litt annerledes. Det har blant annet ført til at vi har lansert Sodexo HOME og Sodexo DELI.  DNB har gitt oss mulighet til å teste nye ting og prøve om igjen hvis det er noe som ikke fungerer med en gang. Sodexo HOME og Sodexo DELI er noe vi kommer til å fortsette med og utvikle videre.»

Hjemlevering av mat

Allerede etter en uke med de fleste DNB-ansatte på hjemmekontor dukket ideen om hjemlevering av mat opp da de fikk tilbakemeldinger om at gjestene savnet lunsjen. DNB stilte sine elbiler til disposisjon og da var det bare å sette i gang. Gjennom Sodexo HOME leverer de ca 100 porsjoner hver eneste uke til glede for de ansatte og andre som bestiller i VIPPS Go. 

Tilbudet med hjemlevering av mat har blitt veldig godt mottatt. Vi har også solgt grillpakker til 17. mai og nå selger vi tapaspakke for levering på fredager. Jeg tror dette kan vokse, så vi kommer til å fortsette med hjemlevering av mat og utvikle tilbudet videre, sier Erica. 

Grillpakke til 17.mai

Grillpakken til 17. mai var en suksess, og nå har de startet å selge tapaspakker gjennom VIPPS Go. 

Sodexo DELI

Ideen til Sodexo DELI kom fra André Erni som er Key Account Manager på DNB-kontrakten. Han ønsket å lage produkter på DNB-kjøkkenet både for å senke kostnadene, men også for å tilby hjemmelagde sauser og syltetøy med færre tilsetningsstoffer og høyere kvalitet enn ferdigkjøpte produkter. 

Resultatet ble Sodexo DELI som nå består av ni egenproduserte produkter; ulike chilisauser, syltetøy, BBQ-saus, sennep og ketchup. Produktene selges til kundene for å ta med hjem, og brukes i rettene som lages på DNB, både i Sodexo HOME og i personalrestauranten. Produktene skal også selges til andre personalrestauranter i Sodexo. 

Sodexo Deli-produkter

Ny kompetanse

Endrede behov har gitt nye oppgaver for de ansatte og tilførsel av ny kompetanse. For kokkene har vært mye læring i å lage produkter som de vanligvis kjøper ferdig slik som skinke, brød, sennep og chilisaus. 

Sodexo har også renholdet hos DNB i Bjørvika. Færre gjester i personalrestauranten og større behov innen renhold har ført til at flere servicemedarbeidere har fått nye oppgaver som å desinfisere kontaktflater og bistå med temporære renholdsoppdrag. Alle ansatte har fått opplæring i smitterenhold som har økt bevissthet om hvor viktig renhold er. 

De ansatte har vært positive til de nye oppgavene de har fått. De har sett hvor viktig renhold er, spesielt i disse tider og de ønsker å bidra. Noen medarbeidere har fått mer ansvar og vokst ved at de har lært nye ting. Denne krisen har knyttet oss tettere sammen som team, avslutter Erica. 
 

Tilbake til toppen