Nytt fra Sodexo

Hold deg oppdatert!

Fra arbeidsledig til drømmekandidat

06. januar 2020

En ny start i arbeidslivet var det som skulle til. Omar og Khina fikk bli i Sodexo etter å hatt en praksisplass gjennom Spir, en virksomhet Sodexo samarbeider med for å hjelpe folk ut i jobb.

Fra arbeidsledig til drømmekandidat

Tore er fornøyd med praksiskandidaten sin

GODT SAMHOLD: Khina Maya kom til Coop i april. Første gang hun skulle treffe sjefen Tore Simonsen var hun litt redd. Det gikk fort over.

Både Khina og Omar har virkelig overbevist i jobben sin, sier Multi Site Manager Tore Simonsen, som har fulgt opp og ansatt begge.

Å få inn mennesker som av ulike grunner har vanskeligheter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, er noe Tore Simonsen brenner for. Flere bedrifter og kolleger burde ta et større samfunnsansvar og få inn mennesker på praksis, mener Tore, som har vært i renholdsbransjen i 25 år og har ansvaret for renholdet på flere prosjekter i Sodexo.

Tore opplever at han får mye igjen for å gi mennesker en mulighet de ellers ikke ville fått. I tillegg til at det er verdifullt, opplever den engasjerte manageren at det gir positiv uttelling for bedriften.

Jeg har vanskelig for å skjønne at ikke flere bedrifter gjør dette. Mange ledere sier nei til praksiskandidater fordi de tenker det er masse jobb. Jeg ser på dem som en ressurs som mulige vikarer eller fast ansatte, dersom de viser meg at de har lyst og gjør det jeg lærer dem, sier Tore.

Hjelper hverandre

Tore firer aldri på kvaliteten og setter nøye krav til dem han ansetter. Ting må være i orden. Hvis ikke blir det raskt klager fra kunden. Ved å lære opp kandidatene selv, så får Tore det akkurat slik han vil ha det.

Siden Tore begynte i Sodexo i mars, har han tatt inn syv kandidater på praksis. Khina Maya og Omar Abdirisaaq er to av dem. Khina jobber nå som vikar på Coop Grorud og Omar på Canon og GE Healthcare. Begge kom til Sodexo gjennom Spir.

Både Khina og Omar har vist meg at de har veldig lyst. Da hjelper jeg dem ut i jobb. De hjelper meg og jeg hjelper dem, sier Tore med et engasjement som smitter. 

Jeg har selv hatt en streng lærer på renhold og vet hvor bra man kan levere. Rent er rent. Da er det ingen smuss og flekker igjen, sier Tore. 

Også i sine tidligere jobber har Tore tatt inn praksiskandidater etter å ha vært i direkte dialog med NAV og Spir.

Khina praksiskandidat

TRIVES: Her er jeg glad, sier Khina Maya om sitt nåværende arbeid som renholder i Sodexo

Drømmekandidat 

Khina Maya er en av Tores drømmekandidater, og vi møter henne på Coops hovedkontor på Grorud i Oslo.

Khina tar ansvar og gjør alle oppgavene. Hun har til og med tatt initiativ til konsultasjoner med andre renholdere her for at de skal kunne gjøre jobben best mulig. Khina tenker likt som meg: Kunden er viktigst, sier Tore. 

Khina mistet muligheten til å få et nytt vikariat i sin forrige renholderjobb på et lærested i Oslo da moren ble syk i Nepal. 

Da jeg kom hjem til Norge tre måneder senere, og moren min var død, stod jeg uten arbeid, sier Khina, som selv har seks barn. 

Khina, som opprinnelig er fra Bhutan, søkte jobber uten resultat. Etter et halvt år på NAV fikk hun praksisplass i Spir. I april kom hun til Coop, der hun var i praksis i fire uker. Nå ser Khina smilende på Tore.

Da jeg skulle treffe deg var jeg litt redd. Men etter første dag på jobb tenkte jeg: Åh, Tore er veldig snill!

Det er fordi du gjør en bra jobb. Da er jeg snill tilbake, sier Tore. 

Men Khina gir seg ikke så lett. 

Han er veldig hjelpsom, fortsetter Khina rørt. Jeg er ikke så flink til å lese og skrive, men Tore og kollegene mine hjelper meg med det

Ja, vi hjelper hverandre, supplerer Tore.

Ja, og det gjør meg veldig glad, smiler Khina. 

Hun er fornøyd med sin nye hverdag, da hun jobber fra kl. 06 til 11. Når det trengs jobber hun til kl.14. Alternativet til denne jobben hadde vært å være hjemme på Vestli uten arbeid. Khina sukker. 

Men jeg liker ikke sånt. Jeg liker å jobbe

Og det ser vi virkelig. Du står på og er god til å samarbeide med andre også, sier Tore.

På spørsmål om hun har lyst til å være lenge i Sodexo, er det ingen tvil.

Ja! 

Så forlater vi Khina på Coop, og kjører videre til Canons hovedkontor på Holmlia.

Aldri opplevd lignende 

Hos Canon treffer vi Omar. Han kom til Norge fra Somalia i 2009, og har bodd på Stord, i Haugesund og Florø. Der jobbet han med renhold og gikk på språkkurs. Etterhvert kom Omar til Oslo. NAV sendte ham til Spir i september 2018, etter at han hadde forsøkt å få jobb på egen hånd. I juli 2019 fikk Omar en praksisplass i Sodexo, og begynte på Coop.

Etter to uker hadde jeg bestått prøven. Tore sa: Du er flink. Jeg skal gi deg jobb videre her

Jeg så fort at dette gikk kjempebra, skyter Tore inn. – Vanligvis er kandidatene i praksis to-tre måneder før jeg tilbyr dem videre jobb.

Men Omar utmerket seg. Etter kort tid kontaktet Coop Tore for å skryte av Omar. Tore tilbudte ham et vikariat på Coop. Så dukket det plutselig opp en mulighet på Canon i september, hvor Omar nå jobber hver dag fra kl. 10-14. Også fra Canon fikk Tore rask respons på Omars fremragende arbeidsinnsats. Nå jobber Omar på GE Healthcare i tilegg. Også de vil beholde Omar. 

Alle tre kundene har altså uavhengig av hverandre kontaktet meg for å skryte av Omars arbeidsinnsats. Det er meget sjeldent at det skjer, sier Tore. 

For Omar er filosofien enkel.

Hvis jeg jobber bra blir kunden glad. Da blir jeg også glad. Noen folk tenker på tiden når de arbeider. Jeg tenker heller: Omar, du må gjøre det rent og pent.

Omar trives som renholder i Sodexo

RESSURS: Jeg liker å jobbe veldig bra! sier Omar Abdirisaaq. Han vil aldri tilbake i NAV-systemet.

Tore gir også tilbakemeldinger på hva Omar kan forbedre seg på. 

Hvis Tore sier: «Ikke gjør sånn. Gjør sånn». Da hører jeg på det, sier Omar. 

Når det vil åpne seg en mulighet for fast jobb, kommer Omar til å stå fremst i køen, sier Tore.

Og det er ingen tvil om at Omar, som blir 40 år i desember, har lyst til å bli. Å ha en jobb å gå til hver dag har gjort en stor forskjell i livet til tobarnsfaren. I det vi skal ta bilder snur Omar seg bort og tar til tårene. Alle de gode tilbakemeldingene har blitt overveldende. 

Et øyeblikk senere stiller han seg opp ved Tore og Site Manager Guro Ask, to av kollegene han trives så godt med. Såpass bra trives Omar på Canon, at han og Guro har spøkt om at Omar skal bli den nye Canon-maskoten. Han lyser opp i latter.

Da kan jeg jobbe her hele livet!

Vi er heldige som har fått Omar med på laget

TRAFF BLINK: – Vi er så heldige som har fått Omar. Skrekken min har vært at vi ikke skal få beholde ham, sier Guro Ask, Site Manager hos Canon. Her sammen med hovedpersonen selv, og Tore Simonsen.

Tilbake til toppen