Nytt fra Sodexo

Hold deg oppdatert!

En stor takk til alle renholdere!

07. desember 2020

I år er det 20. gang renholdernes dag markeres, og sjeldent har en ekstra oppmerksomhet til alle våre renholdere vært mer på sin plass.

En stor takk til alle renholdere!

Første mandag i desember markerer vi renholdernes dag, og i år er det ekstra grunn til å rette en stor takk til renholderne. 

Sodexo mener at våre renholdere utfører en av landets viktigste oppgaver. De sørger for trivsel og god helse, og gjennom deres samfunnskritiske funksjon bidrar de hver og en til å holde smittespredningen nede. I et år preget av korona-pandemien, har innsatsen som renholderne legger ned blitt langt synligere for flere.

Mer sett enn tidligere

Så hvordan opplever våre renholdere yrket sitt og året vi har bak oss? Vi tok en prat med fire av Sodexos renholdere og teamledere rundt om i landet. Dette er hvordan de har opplevd arbeidet sitt i dette spesielle året.

Ingrid renholder

Renholder Ingrid Skudal Zerfass (59) har jobbet hos Sodexo i ni år, de siste åtte på hovedkontoret til Rema 1000 og Narvesen i region vest. Hun strekker seg det ekstra som må til.

«Mennesker der man jobber har en ganske så fast forventning om at vi renholdere klarer å holde virus og bakterier unna nettopp deres arbeidsplass. Jeg prøver å leve opp til forventningene, så godt det lar seg gjøre. Jeg trives i jobben min, treffer og prater med mange forskjellige mennesker hver dag, og føler meg inkludert. 

Arbeidsdagen er blitt litt tyngre under korona. Arbeidsoppgaver som tidligere ble utført to ganger uken skal nå gjøres hver dag, for eksempel vask av armlener på stoler, dørhåndtak og gripepunkter på dørkarmer (Det er utrolig hvor mange som står og «holder seg fast» i en dørkarm når de snakker inne på kontoret. Bare legg merke til det selv). Møtelokaler må kanskje vaskes to-tre ganger om dagen, i tillegg til det vanlige arbeidet. Så jeg føler vi må jobbe raskere og mer enn før. I tillegg til renhold, så lager jeg lunsj og gjør diverse forefallende, som å hente post, handle, stelle planter og annet som dukker opp. 

Jeg ble permittert i mars da pandemien begynte. De trodde de skulle klare å gjøre det selv, det var jo bare å vaske... Etter en måned ringte kunden og sa de hadde tatt feil, og ba meg komme tilbake. Første dagen på jobb igjen sto administrerende direktør og ventet på meg med en takk for at jeg kom. De mener jeg er grunnen til at de kan være i jobb, og både han og de andre på kontorene er veldig flinke til takke for det jeg gjør, eller ta en tommel opp og smile når de går forbi. Det gjør det verdt det – å strekke seg det ekstra som må til for å få dagen til å gå rundt.»  

Nomeda

Nomeda Bederstetaite (39) er teamleder på KLP i Bjørvika. Hun har jobbet i Sodexo i snart åtte år. Hun opplever en dreining fra stigmatisering til ektefølt takk.

«Denne pandemien tvinger oss til å bli bedre på alle måter, og det er en positiv utvikling. Før Covid-19 var arbeidsdagen mer uforutsigbar, hektisk og stressende. I mars fikk vi muligheten til å fokusere bedre på disiplin, rutiner, smitterenhold og riktige renholdsmetoder. En person kan redusere smitte eller være den som sprer smitten rundt på lokaler ved bruk av feil arbeidsmetoder. Mitt hovedfokus på arbeidsplassen er at renholderen følger gitte retningslinjer, har god personlig hygiene, følger HMS og bruker riktige renholdsmetoder. Fra første dag tok vi Covid-19 som en utfordring, i stedet for et problem.

I begynnelsen av pandemien var det en liten periode vi følte oss stigmatisert.  Situasjonen forandret seg til det bedre etter at vi begynte med dagtidsrenhold i april. Kunder hadde mulighet å observere renholdere, utstyr og arbeidsmetoder, og kunne slå av en prat og stille oss spørsmål. Det rører oss dypt når kunder takker for at vi «kjemper i første front mot viruset», at de føler seg tryggest på jobb og ikke er blitt syke av sykdom forårsaket av virus eller bakterier. Det er det beste komplimentet og motivasjonen for å jobbe videre og bedre.»

Victor

Victor Condor (37) er teamleder på Asker Tek og har jobbet i Sodexo i 3 år. Nå er Victor ekstra stolt over å være renholder.

«Nesten hver dag får jeg hyggelige ord fra ansatte på Asker Tek. De sier de er glade for at vi passer på og arbeider for å hindre smitte. Da blir jeg glad, og det inspirerer meg. Jeg føler meg viktig og er glad for å være med på dugnaden. Nå er jeg ekstra stolt over å være renholder.

På Asker Tek er det mange som har hjemmekontor. Det er et stort kontorbygg, men noen dager er de fleste kontorene tomme. Jeg synes det er trist, for jeg liker å ha mange rundt meg når jeg jobber – jeg liker å hilse på alle og å se at de har det bra.    

Arbeidsdagen er annerledes og litt mer krevende. Fortsatt skal alt rengjøres som tidligere; i tillegg skal også overflater og berøringspunkter desinfiseres flere ganger hver dag. Men det går bra, og vi har fått god opplæring i smitteberedskap. Jeg lærte også mye om dette da jeg i høst gikk på skole for å ta fagbrev.

Smittevern og desinfisering av steder er viktig. I arbeidsdagen er jeg opptatt av det hele tiden. De jeg møter på jobb er jeg også opptatt av å holde god avstand til, minst to meter. Føler meg litt som en som skal beskytte de som jobber og er på Asker Tek. Ellers er mye som før. Renhold skal utføres etter våre rutiner og det skal være rent, ryddig og pent overalt. Selv om mange har hjemmekontor skal renhold utføres og smittevern tas på alvor. Så er det enda mer viktig nå at vi møter de som er på jobb med smil og litt humør. Det er jeg opptatt av.
    
Noen ansatte har vært på hjemmekontor lenge. Da lurer de på hvordan plantene de har på kontorene skal klare seg. Da passer jeg på plantene, selv om det ikke er min jobb. Jeg er veldig god på orkideer.»

Katarzyna

Teamleder Katarzyna Kawa-Gryka (35) er ansatt på Stavanger-kontoret og har jobbet i Sodexo siden februar 2014. Hun motiveres av å stoppe koronaspredningen og ta vare på folk rundt seg.

«Under koronapandemien har arbeidshverdagen min endret seg. Jeg har lært å ha hjemmekontor, skjønt viktigheten av desinfisering, samt å ta vare på andre ansatte. Å holde avstand og forholde seg til smitteverntiltak har blitt en ny hverdag for meg.

Nå blir arbeidet som renholder sett som noe viktig. For eksempel fikk jeg og andre ansatte en gang skryt for at vi desinfiserer overflater. Før koronapandemien fokuserte vi heller på å vaske gjenstander enn desinfisering. Nå bruker vi desinfiserende produkter som kan stoppe spredningen av koronaviruset. Det er så koselig å se at noen merker en slik jobb selv om den er «usynlig». 

Å jobbe som renholder har en viktig funksjon i samfunnet. Ved å desinfisere og gjøre det vi blir bedt om, så bidrar vi til å stoppe spredningen av koronaviruset. Koronapandemien gjør at jeg er enda mer motivert til å utføre jobben på best mulig måte. Jeg håper pandemien snart er over slik at vi kan gå tilbake til en normal hverdag.» 

Om renholdernes dag

Tradisjonen med å markere renholdernes dag startet ved renholdsavdelingen på Ullevål Sykehus på bakgrunn av en undersøkelse som viste at de ansatte følte at de ikke ble sett. 
For å markere renholderne og gjøre andre ansatte oppmerksomme på hvor viktig jobben de gjør er, ble renholderens dag innført. 

Tradisjonen med å ha en dag der renholderne får litt ekstra oppmerksomhet har siden spredt seg til andre renholdsavdelinger og bedrifter over hele landet. Sodexo har de siste årene markert renholdernes dag med å feire renholderne med taler, kaker og blomster. 

Tusen takk til alle våre renholdere som står på hver eneste dag for å sikre at det er trygt å ferdes i kontorlokaler og andre steder!
 

Tilbake til toppen